Για Μένα

Η φωτογραφία μου
Γεννήθηκα και μεγάλωσα στην παλιά πόλη των Χανίων. Αποφοίτησα από το Α Λύκειο και στη συνέχεια ακολούθησα οικονομικές και παιδαγωγικές σπουδές. Στο μεταπτυχιακό δίπλωμα μελέτησα τις εναλλακτικές μορφές διδασκαλίας - μάθησης και στη διδακτορική διατριβή το θέμα της δυσλεξίας. Εργάζομαι ως εκπαιδευτικός και έχω διδάξει σε διάφορα σχολεία της πόλης μας τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση, συμμετέχοντας σε αρκετά περιβαλλοντικά και πολιτιστικά προγράμματα.

16/10/10

Η ΠΕΖΟΔΡΟΜΗΣΗ ΤΗΣ ΠΑΛΙΑΣ ΠΟΛΗΣ ΧΑΝΙΩΝ

Τα αποτελέσματα της πρόσφατης δημοσκόπησης (16/09/09 έως 5/10/09) που οργανώθηκε από τον Δήμο Χανίων σχετικά με το θέμα της πεζοδρόμησης της παλιάς μας πόλης, (το 90,38% απάντησε ναι στην πεζοδρόμηση), επαναφέρουν στην επικαιρότητα το ζήτημα αυτό, αναδεικνύοντας παράλληλα με ιδιαίτερα εντυπωσιακό τρόπο την άποψη των πολιτών της πόλης μας.
Θυμίζουμε ότι το αίτημα για την πεζοδρόμηση όλης της παλιάς πόλης των Χανίων τέθηκε εδώ και χρόνια από την τότε έφορο προϊστορικών και κλασικών αρχαιοτήτων κ. Μαρία Βλαζάκη τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι η παλιά μας πόλη «είναι όλη ένα μνημείο σαν παλίμψηστο με προϊστορικές και κλασικές αρχαιότητες, βυζαντινά, μεταβυζαντινά, βενετσιάνικα και τουρκικά μνημεία. Με την πεζοδρόμηση, θα μπορέσουν ν΄ αναδειχθούν σ΄ ένα είδος αρχαιολογικού πάρκου νησίδες με όσο το δυνατόν περισσότερες αρχαιότητες».

Επίσης. πέρυσι το καλοκαίρι σε εκδήλωση που οργάνωσε η πρωτοβουλία Χανιωτών σχετικά με το συγκεκριμένο θέμα, ανάμεσα στους φορείς που τάχθηκαν θετικά προς την πεζοδρόμηση ήταν και ο εμπορικός σύλλογος Χανίων.
Φαίνεται δηλαδή, ότι όλοι πλέον συνειδητοποιούμε την αναγκαιότητα της προστασίας και ανάδειξής της παλιάς μας πόλης μέσω ενός δικτύου πεζόδρομων και οργανωμένων χώρων στάθμευσης για τους μόνιμους κατοίκους καθώς και χρησιμοποίηση μικρών μέσων μαζικής μεταφοράς (mini bus).
Η όποια ρύθμιση προς την κατεύθυνση αυτή όμως θα πρέπει να γίνεται στο πλαίσιο μιας οργανωμένης και καλά σχεδιασμένης παρέμβασης και όχι αποσπασματικά και τυχαία. (Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του λεωφορείου που κάνει το δρομολόγιο στην παλιά πόλη. Παρά τις καλές προθέσεις, η ανυπαρξία συμπληρωματικών κυκλοφοριακών μέτρων είχε ως αποτέλεσμα την επιπλέον κυκλοφοριακή επιβάρυνση της παλιάς πόλης με τα γνωστά τραγελαφικά στιγμιότυπα)
Όμως. το όλο θέμα δεν είναι μόνο ζήτημα κυκλοφοριακών ρυθμίσεων. Η ανάπλαση και η πεζοδρόμηση της παλιάς πόλης θα διαφοροποιήσει αναγκαστικά όλους τους όρους λειτουργίας της περιοχής, επηρεάζοντας έτσι ουσιαστικά τη ζωή τόσο των μόνιμων κατοίκων όσο και όσων δραστηριοποιούνται επαγγελματικά σε αυτήν.
Γι αυτό, με βάση την παγκόσμια εμπειρία, όταν ξεκινάει μια διαδικασία πεζοδρόμησης και ανάπλασης μιας περιοχής, είναι απαραίτητο να προκαθοριστούν οι στόχοι, οι χρήσεις και οι χρήστες του χώρου. Δεν νοείται ανάπλαση και πεζοδρόμηση χωρίς την ενεργή συμμετοχή αυτών που είναι χρήστες του χώρου που αναπλάθεται και πεζοδρομείται. Εκτός και αν οι παρεμβάσεις αυτές έχουν σαν στόχο ή σαν συνέπεια –όπως ήδη έχει συμβεί- να απομακρύνουν τους αρχικούς χρήστες της περιοχής και να τους αντικαταστήσουν με νέους χρήστες.
Αν λοιπόν η ανάπλαση και η πεζοδρόμηση της Παλιάς Πόλης των Χανίων δεν έχει σαν μοναδικό σκοπό την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας, αλλά και να βελτιώσει τις συνθήκες διαβίωσης των μόνιμων κατοίκων της, ο Δήμος Χανίων οφείλει, όφειλε εδώ και καιρό, να τους εμπλέξει σε διάλογο και συνεργασία μετά από λεπτομερειακή ενημέρωσή τους.
Ως αυτονόητη πρώτη διαδικασία στην παραπάνω κατεύθυνση θεωρείται ότι είναι η συστηματική καταγραφή όλων των ιδιοκτησιών και των χρήσεων του χώρου που πεζοδρομείται καθώς και η συλλογή των απόψεων όλων των κατοίκων και των φορέων της περιοχής τόσο μέσω ειδικών ερωτηματολογίων όσο και οργανωμένων συζητήσεων.
Στην συνέχεια εκπονείται η πολεοδομική μελέτη καθώς και η θεσμοθέτηση των χρήσεων γης, έτσι ώστε να διασφαλιστούν τόσο οι μόνιμοι κάτοικοι και οι επαγγελματίες της περιοχής όσο και ο χαρακτήρας και ο ιστός της.
Ας κάνει επιτέλους ένα πρώτο βήμα διαλόγου με τους πολίτες της η Δημοτικής μας αρχή. Ας γίνουμε συμμέτοχοι όλοι μας στην προσπάθεια αναβάθμισης και σεβασμού της παλιάς μας πόλης.

Αθανασάκης Αντώνης
Εκπαιδευτικός

Δεν υπάρχουν σχόλια: